Dag 19 Banff

13 september 2014 - Banff, Canada

Hallo iedereen,

In vergelijking met gisteren hebben we vandaag eigenlijk niet veel gedaan. Dit komt ook een beetje door het weer. Koud en nat. Het was vanochtend vroeg nog redelijk helder maar wel bewolkt. We hadden in Nederland al tickets gekocht voor een aantal attracties hier, waaronder dus de skywalk en Ice explorer die we gisteren hebben gedaan. Voor Banff staat nog open, de gondel naar Sulphur Mountain, en een boottocht over Lake Minnewanka. Verder willen we hier Johnston Canyon nog zien. Deze laatste hebben we vanochtend maar als eerste gedaan omdat het uitzicht op Sulphur Mountain met dit weer misschien niet veel is. Morgen nog een kans namelijk, en betere weersverwachting. Zoals gezegd eerst naar de Canyon. Deze ligt aan de Bow Valley Parkway, die we gisteren al hebben afgereden. Onderweg spotten we weer wat wild op vier poten. Ze worden voor ons al wat gewoon en stoppen al niet meer. Bij de Canyon aangekomen was het al behoorlijk druk. Er is eigenlijk maar 1 route. Je kunt kiezen voor de Upper Falls en de Lower Falls. Ga je voor de eerste, dan kom je de laatste ook tegen. Onze kuiten zijn ondertussen behoorlijk getraind en dus kiezen we maar voor de Upper Falls. Een stevige ochtendwandeling van 3 km heen en 3 km terug en ook goed fris. Het is nog steeds rond het vriespunt. We houden er redelijk de pas in maar op sommige plaatsen is het vrij smal langs de Canyon en daar staan alle Chinezen weer foto's te maken met natuurlijk een peace teken. Dat raakt daar ook maar niet uit geloof ik. Zou geen fotoboek van hun hoeven zien! Maar goed af en toe een klein duwtje (er staat een reling hoor) en ze gaan aan de kant. Ach ze nemen het toch niet zo nauw. Gelukkig blijven ze steken bij de Lower Falls en kunnen we naar de Upper Falls weer een beetje tempo maken. Ook is dit weer de moeite waard. Eigenlijk twee mooie watervallen naast elkaar die mooi recht naar beneden komen. De weg terug gaat gelukkiger sneller. De bus is al weer volgeladen. Toch staat het parkeerterrein nu afgeladen vol. En het begint hier ook weer wat te sneeuwen. Maar goed, voor ons is de ochtend al weer om. We rijden terug naar Banff voor de lunch. We blijven voorlopig hier wat rondlopen, het is ook hier gaan regenen. Later rijden we nog een kleine route langs Vermillion Lake maar het zicht is hier ook niet heel goed. Er zouden hier ook bizons moeten grazen. Die hebben we niet gezien, misschien omdat ze al op de bbq lagen voor vanavond want Wilma heeft een bizon burger gegeten. Aan het eind van de middag klaart het toch wel weer wat op en rijden we alsnog richting Lake Minnewanka om te kijken of het daar mooi genoeg is voor een boottochtje. We vinden nog van niet en gaan wel een leuke wandeling maken langs het meer. Ergens heeft het ook wel wat, die laag hangende bewolking tussen de bergen maar een zonnetje en een blauwe hemel doet toch wel wat meer. Tegen etenstijd rijden we weer terug naar Banff waar de bizon al klaar moet liggen. We komen nog een grote elk tegen op de weg met een enorm gewei. Hier stoppen we wel even voor. Hij is het er niet mee eens. Met een enorme brul beroept hij zich op zijn portretrecht. Ze waarschuwen hier voor deze beesten, omdat ze flink schade kunnen toebrengen aan je auto. We hebben dan wel een upgrade voor de verzekering maar vies achterlaten vinden we al goed genoeg. Op veilige afstand nemen we dan toch wat foto's en hij verdwijnt langzaam de bosjes in.
In Banff zelf rijden we eerst nog even naar Bow Falls. De rivier stroomt door Banff heen en de Falls liggen net iets buiten het stadje. Gewoon een watervalletje meepakken, noemen we dat. Je weet tenslotte maar nooit wanneer je weer eens een waterval tegenkomt.
Morgen dus een betere weersverwachting en hopelijk goed zicht op de bergen. Het weer is hier toch raar. Volgende week geven ze al weer midden twintig graden af. Ik hoorde een local zeggen dat ze alleen zomer en winter kennen.

Morgen onze laatste volle dag voordat we zondagmiddag terug vliegen vanaf Calgary naar Schiphol. Tja dan houden de verhaaltjes op. Tenzij jullie willen dat we blijven natuurlijk. Moeten je wel even sponsoren!

Tot morgen en de groetjes van ons.

Update teller:

Andere viervoeters: 20
Coyotes: 2
Vos: 1
Rendieren: ca. 15
Stinkdier: niet gezien maar wel geroken!
Kraanvogels: 2
Roofvogels: ca. 25