Rotorua en Whitianga (Coromandel schiereiland)

27 november 2018 - Whitianga, Nieuw-Zeeland

Hier zijn we weer. Gisteren zijn we in de stank wakker geworden 😷. Eigenlijk valt het best wel mee. Je went er snel aan hier. Tot onze verrassing schijnt de zon, met wat bewolking. We gaan vandaag naar Wai-O-Tapu. Een geometrisch park, maar eigenlijk is heel de regio hier dus geometrisch. Het is een 25 minuten rijden. We willen op tijd zijn omdat om 10.15 uur de geiser uitbarst. Ruim op tijd (wat anders met mij 😁😉) zijn we op de plaats van bestemming. We verkennen alvast een klein stukje van het park en gaan daarna naar Lady Knox, zoals de geiser genoemd wordt. Omdat de geiser weliswaar nog steeds actief is maar niet op gezette tijden uitbarst, wordt deze een klein beetje geholpen. Klein beetje jammer opzich maar niet minder mooi. En er een paar dagen gaan zitten wachten is ook geen optie. We lopen daarna het park door en zien verschillende kraters, kokende modderpoelen, kokende watertjes en verschillende kleuren meertjes / vijvers. Heel bijzonder waar die kleuren allemaal vandaan komen. Als de ochtend ondertussen om is, zijn wij wel uitgekeken en rijden weer terug naar de stinkstad. Onderweg nemen we nog een afslag om even te kijken bij een warmwater poel waar we over gelezen hadden. Leuk maar niet heel bijzonder. We gaan maar niet badderen. We zetten de rit weer voort en rijden richting de verschillende kleine meren die hier zijn. Leuke tocht en maken nog een korte wandeling naar een uitkijkpunt. Net als we de auto instappen doet het dan toch een flinke bui, zoals ze heel de dag hadden afgegeven. We moeten zeggen dat we het tot nu toe enorm treffen. We rijden terug en gaan nog wat boodschapjes doen. Al snel klaart het weer op en kunnen we mooi in het stadje rondlopen. We gaan vroeg eten want ook hier willen we nog maar even naar de spa. Al die thermale baden moeten goed voor je zijn 😁😁. Tien jaar jonger komen we er vandaan. Energie genoeg voor de laatste week hier in NZ.

Vanochtend voor de verandering op tijd vertrokken. Wat kilometers betreft niet heel veel maar toch wel weer een paar uurtjes rijden. Onderweg ook wel weer een paar stops gepland. De eerste is al na een minuut of 20 voor een leuke ochtendwandeling naar??? jaja een waterval. Niet heel spectaculair maar wel leuk om even naar te kijken. We blijven even staan kijken naar een aantal rafters die de stroom afwaarts proberen te bedwingen. Het gaat ze goed af. Daarna rijden we verder richting Tauranga. Onderweg passeren we de Kiwi hoofdstad (van de vruchtjes), Te Puke. We gaan even kijken bij de Gigant Kiwi. Onderweg inderdaad alleen maar kikibomen, enorme landgoederen er om heen. Lijkt wel een beetje op de zak van Zuid-Beveland met alle fruitbomen 😁. Tegen de middag komen we aan in Tauranga maar we besluiten door te rijden naar Mt Maunganui. Een leuke kustplaats. We maken een korte wandeling en maken hier gelijk maar onze lunchstop op het strand van. Daarna is het best nog even een stuk rijden naar onze eindbestemming van vandaag, Whitianga. De weg voert ons weer over verschillende heuvelruggen. Ik merk nu wel dat na een paar weken met 4500 km, ik moe begin te raken. De honderden bochten kan ik vandaag wat minder waarderen. Maar we hebben straks een prachtige plek in het vooruitzicht, direct aan het strand. We blijven hier 4 dagen, we kunnen even lekker relaxen. De b&b is dus prachtig gelegen aan het strand. We gaan hier nog maar eens kijken hoe we de komende dagen gaan invullen.