Dag 17 Jasper

11 september 2014 - Jasper Nationaal Park, Canada

Hoi iedereen,

Vannacht hebben we het in ieder geval niet koud gehad, we hadden een heerlijk warm dekentje!
Na ons zelf verzorgd ontbijt zijn we tegen negen uur op pad gegaan. De thermometer gaf nul graden aan. Heerlijk fris dus. Eerst even een goede cappucino scoren bij de plaatselijke bakery. Misschien nog wel lekkerder dan de Starbucks. Uiteraard doen we met de locals mee, en pakken we een take away. Lekker al rijdend in de auto opdrinken. Hier zien we ook al de eerste auto's met een flinke laag sneeuw. Die zullen wel van iets grotere hoogte komen. Maar al snel kon ik de koffie al weer in de bekerhouder plaatsen, want er liep een donders grote elk (een of ander groot rendier, op den duur weten we het verschil niet meer) door de straat. Prachtig gezicht! Zich niets aantrekkend van al het stoppend verkeer wat hem op de foto wilde hebben. Door naar onze eerste stop voor vandaag, Mount Edith Cavell. Daar schijn je een mooie route te kunnen lopen. Ondanks dat het dan niet warm was, scheen wel het zonnetje al heerlijk. Daarom eerst daar maar naar toe, voor als het weer zou omslaan, wat heel goed mogelijk is hier! We rijden de Icefields Parkway op en nog geen kilometer verder staat daar weer een grote groep elks op de weg. Veel auto's aan de kant van de weg natuurlijk. Blijft toch elke keer prachtig om te zien als er wild loopt. Als de groep langzaam aan de bossen in loopt vervolgen wij onze weg. Al snel volgt de afslag voor Edtih Cavell. Het is een vrij smalle weg, die snel stijgt. Na een kilometer of elf rijden, komen we in de sneeuwgrens terecht. Fantastisch zicht de besneeuwde bergtoppen en bomen. Maar daar komt ook bij dat weg steeds gladder wordt. Eerst denk je nog, het gaat wel. Maar dan wordt het echt slecht, een grote ijsbaan! De thermometer geeft hier dan ook al minus 5 graden aan. Veel auto's gaan terug, maar keren kan niet en dat wordt dus achterruit rijden. We zien bijna een camper het ravijn in rijden maar deze kon net op tijd corrigeren. Een benauwd half uurtje! Als we op een gunstige plek kunnen keren, rijden we dan ook maar terug. We besluiten eerst maar de Athabasca Falls ( jaja weer watervallen, maar voor ons verveeld het echt niet hoor) aan te doen. Die staan eigenlijk voor morgen op het schema, maar dan hebben we toch al veel te doen en deze zijn redelijk in de buurt. Wat een prachtige waterval ook weer. Bestaat uit verschillende hoogtes en stort in een Canyon. De wandeling is wel ijzig koud. De kachel gaat dan ook even vol aan als we weer in de auto zitten. Het is dan al bijna tegen twaalven en we rijden terug richting Jasper om te gaan lunchen. Na een stevige bodem te hebben gelegd, rijden we de andere kant uit naar Maligne Canyon. Een vrij grote Canyon waar je langs kunt lopen en kunt oversteken door middel van een aantal bruggen. Flink wat hoogte verschillen, dus de kuiten moeten werken. We rijden daarna door naar Maligne Lake. Deze ligt aan dezelfde weg zo'n 40 km verderop. Eerst komen Medicine Lake tegen. Een wonderlijk meer. Zomers staat dit meer helemaal vol smeltwater. In de herfst verdwijnt het water in ondergrondse gangen. Niemand weet echt waar het blijft. Maar wat een uitzicht ook weer hier. Elke meter die je verder rijdt, geeft weer een heel andere kijk, en is op dat moment misschien nog wel mooier. Je weet soms niet waar je kijken moet. Als je denkt dat je al een prachtige reis gemaakt hebt, dan wordt het nog mooier!
We rijden door en niet veel later zien we weer auto's aan de kant staan. En zoals hier in Canada betekent dat wild! En ja hoor, daar zien we onze eerst Big Horn Sheeps (kleine horns dan wel). Ook weer midden op de weg en niets aantrekkend van het verkeer. Als ze goed op de digitale plaat zijn vastgelegd, rijden we weer verder. En ja hoor, weer auto's in de berm. En daar is tie dan; onze eerste Moose! Wat een joekel ook. Het is een vrouwtje en dus zonder gewei, jammer maar deze moet je ook gezien hebben hier! We krijgen alle tijd van haar om haar op de foto te zetten. Zo doe je wel lang over je uiteindelijke bestemming natuurlijk maar dat geeft niet zo. Als we bij het meer aankomen is het niet heel zonnig meer en valt het zicht dan ook een beetje tegen. Wel zou je een boottocht kunnen maken over het meer, maar dat gaan we in Banff ook al doen.
Het is een uur zes als we terug komen in de studio. We gaan lopend richting het centrum van het dorp om daar onze 10-jarig huwelijk te vieren en dan moet er wel gedronken worden. We hebben nog nooit zo'n koude trouwdag gehad! En ook nog in de sneeuw!!
Morgen al weer naar onze laatste bestemming hier. Naar Banff / Canmore. Onderweg veel te doen en dus een drukke dag voor de boeg. Dat horen jullie morgen weer.

Voor nu weer de groetjes.

Update teller:

Andere viervoeters: 10
Coyotes: 2
Vos: 1
Rendieren: ca. 15
Stinkdier: niet gezien maar wel geroken!
Kraanvogels: 2
Otter: ca. 11
Chinezen: 812659

1. Erwin Houmes:
    11 september 2014
    Prachtige foto's weer, genieten daar!!