Dag 15 Clearwater / Wells Gray Park

9 september 2014 - Clearwater, Canada

Hoi, daar zijn we weer.

Wat hebben wij toch een mooie reis! Vanochtend bijtijds weer uit de veren om om 8 uur ons ontbijt te verorberen in de B&B. Een heerlijk Europees ontbijt dit keer, hoe kan het ook anders met een Duitse gastheer en gastvrouw. Het eten is overigens toch wel goed hier in Canada. Een stuk beter en gezonder dan in de VS. Veel meer keuze en variatie. Maar goed daar zijn we hier niet voor.
Na het ontbijt gelijk maar op pad gegaan. Het Wells Gray is een uitgestrekt park met maar 1 weg door het park heen. Deze gaat later over in onverhard. Lekker stoffig. Maar we hebben toch een 4x4, dus een beetje spelen hoort er dan ook wel bij. Reken maar dat ie vies terug gaat naar de verhuurder!
Voordat we vanochtend vertrokken hebben we eerst de beren hotline gebeld met het verzoek wat beren aan ons te laten zien. En wat denk je? We rijden net het onverharde gedeelte op en daar loopt een grote bruine zwarte beer! Ja een zwarte beer kan dus ook bruin zijn! Hebben wij ook maar hier geleerd. Hij komt recht op de auto aflopen en gaat dan ook nog eens uitgebreid achter zijn oren krabben. Dus morgen maar weer de hotline bellen! Mooi hoor zo'n grote beer voor je neus (wel veilig in de auto blijven zitten natuurlijk). We zijn daarna doorgereden naar Bailye's Chute. Een prachtige stroomversnelling waar je hier heel mooi springende zalmen kunt waarnemen (waarschijnlijk over een week of twee). We hebben onze toch voorgezet met een leuke trail, de Ray Farm Mineral Springs. Een hele leuke afwisselende tocht met dan weer een mooi open veld, dan weer mineraal bronnen, smalle bospaadjes en een prachtig meer. Een wandeling van net geen ander half uur. Verder hebben we verschillende kleine wandelingen gemaakt naar verschillende watervallen. De een nog mooier dan de ander. Gisteren toen we naar de lodge reden hebben we eerste, Spahat Falls, gezien. Deze komt mooi recht naar beneden vanuit een grot. De watervallen van vandaag zijn de Dawson Falls (kleine Niagara Falls) en de Helmcken Falls. De laatste is ook het hoogste met zo'n 141 tot 147 meter. De meningen zijn daarover nog al verdeeld. We hebben het maar niet na gemeten.
Na een hele dag in de buitenlucht te zijn geweest zijn we weer terug gereden naar de lodge. Nog even genieten van het zonnetje. We hebben het erg getroffen vandaag met het weer. Het regende vanochtend eerst wat maar daarna wat wolken en regelmatig de zon.
Voor morgen staat er weer een reisdag op het schema. We vervolgen onze reis dan naar Jasper. Een andere provincie en de klok een uur vooruit. Dus nog maar 8 uur verschil met jullie. Scheelt weer in de jetlag voor als we terug zijn!

Voor nu weer de groetjes, foto's zijn ook weer bijgewerkt.

Update teller:

Beren ( grizzly / zwarte ) : 13 en 1 dode beer
Coyotes: 2
Vos: 1
Rendieren: ca. 15
Stinkdier: niet gezien maar wel geroken!
Kraanvogels: 2
Roofvogels: ca. 15