Dag 13 Likely

7 september 2014 - Likely, Canada

Daar zijn we weer.

Wekkertje weer om half vijf afgegaan vanochtend. Vijf uur weer aan het ontbijt en om half zes reden we naar de boot toe waarmee de eerste ander half uur zouden overbruggen voordat we in een jet boot de Mitchel River zouden afvaren. Bij het wegrijden zien we aan het einde van de weg de eerste beer! Weer een zwarte, lang laat hij /zij zich niet zien want hij rent gelijk de bossen in. Het was lang niet zo koud als gisteren, maar omdat we op het water zitten hebben we toch maar verschillende laagjes aan gedaan. De eerste boot was dicht, dus niet echt koud. Er hing weer een mooie deken van mist over het meer. Dit met een opgaande zon is een mooie combinatie. Na anderhalf uur varen legt Garry, de eigenaar, de boot aan de steiger en stappen we over op de jet boot. De jet boot is een klein 4 persoon bootje wat erg wendbaar is en bijna geen diepgang heeft. Dat was een stuk frisser. Gelukkig kwam de zon al te voorschijn, wat gelijk veel goed maakte. Vrijwel direct varen we de rivier op. Het heeft wel iets weg van een delta. Nu begrijpen we ook waarom we moesten overstappen in dit bootje. Het is heel ondiep, met veel zandbanken, grindbanken en obstakels. Het diepste is op dit moment 2 meter. Garry loodst ons er goed doorheen. Na een tijdje varen leggen we stil op een grindbank. De kou valt goed te verdragen, waarschijnlijk ook door de vele lagen die we aan hebben getrokken. We moeten hier erg stil zijn. We blijven een tijdje liggen en houden goed in de gaten of we een Grizzly kunnen spotten. Garry heeft al laten weten dat het op dit moment moeilijk zalm vangen is voor de Grizzly's vanwege de hoge waterstand. Ze kunnen er dan niet goed bij. Daar komt ook nog eens bij dat het bijna volle maan is, en dat ze dan vooral bij het maanlicht zich 's nachts vol eten. Overdag doen ze dan niet veel. Tja, moet ie nu mee komen! Dan hadden we wel een week of wat later weg kunnen gaan. We varen nog een eind de rivier op. Vanaf daar laten we ons steeds een beetje mee afdrijven. Als Garry wat interessant ziet, sporen of iets dergelijks, leggen we aan een boom stil en gaan we geduldig afwachten. Dit gaat zo de hele dag. De rivier en de waterkant is overigens echt prachtig. En wat een rust, helemaal niemand of iets te bekennen. Echt midden in de wildernis van Canada. Je ziet ook geen andere mensen of tours de rivier opgaan. Dat maakt het wel bijzonder dat we ergens komen wat veel anderen niet kunnen zeggen. Precies de omgeving die je op tv ook ziet als het over Grizzly's gaat. Na heel wat uurtjes op het water vallen onze ogen af en toe toch wel eens even dicht. Niet gek ook als je al twee dagen op onfatsoenlijke tijden moet opstaan. Helaas spotten we niet veel anders dan een paar roofvogels, ijsvogels, rivierotter en springende zalmen. De zalmtrek begint langzaam aan op gang te komen. Nog niet zoveel als we hadden gehoopt. Na bijna 12 uur op het water te hebben gezeten wacht er wel een heerlijke zalm op ons. Die gaat er dan ook goed in.
Morgen gaat onze laatste week al weer in. We gaan weer een eind rijden, zo'n 350 km, naar Clearwater en het Wells Gray Park. Er staat voor onderweg niet veel op het programma, maar we zien wel of er iets interessant is.

Voor nu de groetjes weer van een ietwat teleurgesteld koppel, die geen wilde Grizzly's hebben gezien. Maar ja we begrijpen ook dat ze niet op commando hun kunstje komen laten zien aan de waterkant. Dat is nou eenmaal met wild.

Update teller:

Beren ( grizzly / zwarte ) : 10 en 1 dode beer
Coyotes: 2
Vos: 1
Rendieren: ca. 15
Stinkdier: niet gezien maar wel geroken!
Kraanvogels: 2
Roofvogels: ca. 10