Dag 12 Likely

6 september 2014 - Likely, Canada

Hoi iedereen,

Als de wekker om half vijf vanochtend af gaat, hebben we even onze twijfels waar we aan zijn begonnen. Maar goed, na een ontbijtje en kop koffie / thee, zijn we er dan toch wel klaar voor. Iets na half zes stappen we in een grote pickup en het is nog behoorlijk fris, zo'n 5 graden!! Ryan is vandaag onze gids. We hebben een prive tour want de andere gasten komen vandaag later pas aan. We gaan naar Beaver Valley. Een vallei waar veel wild is te zien en een vrij grote kans hebt om beren te spotten natuurlijk. Het is nog aarde donker maar het wordt snel licht. Er hangt een prachtige nevel boven de rivier en als we naar boven rijden zien we de mist boven de rivier hangen. Een mooi zicht. Het is een minuut of twintig rijden naar de vallei. Nog voor we daar aankomen, zien we de eerste rendieren al. Nog iets verder zien we een vos. Als we de weg inslaan naar de vallei, deze is onverhard, zien we nog meer rendieren. Langzaam wordt het steeds lichter. We rijden steeds dieper de vallei in. We geven onze ogen goed kost en zijn alert op alles wat beweegt. Dan zie ik een in de verte in een weiland iets zwarts bewegen. Ryan zet de auto in zijn achteruit en inderdaad, een zwarte beer. Weliswaar op een wat grote afstand maar met de verrekijker goed te observeren. We blijven kijken totdat hij weer in het bos verdwijnt. We rijden weer verder. De zon begint nu ook te schijnen. We stoppen af en toe voor wat uitzichten. Bij de rivier hangt de nevel, wat erg mooi aandoet. We rijden weer een stukje verder en zien dan twee coyotes die achter twee kraanvogels aanzitten. Maar door onze komst schrikken de kraanvogels en gaan er vandoor. De coyotes zullen niet blij zijn geweest met ons dat ze hun ontbijt zijn misgelopen. Maar goed. Ryan zet de auto aan de kant en we gaan een stuk lopen. Het is erg fris. Bij het uitstappen zien we in de boom, bijna naast ons een specht druk bezig. We lopen een stuk en Ryan ziet verse sporen van een beer. Maar helaas hij laat zich niet aan ons zien. Terug in de auto, bijna verkleumd, gaat de kachel maar weer even volop aan. Na een kleine versnapering gaan we weer lopen. De heuvels in. We lopen tussen het hoge gras en de struiken op zoek naar alles wat beweegt. Maar helaas ook weer geen beer. Wel zien we een een aantal rendieren (die worden nu al een beetje saai). Verder zien we verschillende roofvogels. De tocht op zich is erg mooi. Zo stil. Na weer een andere route te hebben gelopen, rijden we een stukje verder voor de lunch. Ondertussen is de temperatuur aardig gestegen. We hebben het nu gewoon warm. Heerlijk in de zon eten we onze sandwich en houden we het gebied in de gaten om geen beer mis te lopen. Maar ook hier laat er zich geen een zien. Waarschijnlijk zijn zij ons vanuit de bossen aan het observeren. Na een aantal uur verlaten we de vallei en wil Ryan ons meenemen naar een ander gebied. Bij het verlaten van de vallei, en met de hoop al een beetje opgegeven, staat een twee honderd meter verder een grote zwarte beer op de weg. Ryan bedenkt zich geen moment en rijdt er direct heen. Hij ziet dat de beer steeds omkijkt en dat blijkt een teken dat zij een jong bij haar heeft. Bij het naderen zien we inderdaad een jong. De beer verdwijnt dan de bossen in. We stappen uit en gaan kijken. We zien dat het jong in een boom is geklommen maar we zien nog een tweede ook. Ryan vermoedt dat moeder met een boog haar jongen mee neemt naar een veiligere plek. En inderdaad zien we de moeder in 1 keer wegrennen met de twee jongen en dan zien we nog een derde ook. Heel uniek! De kick zit er gelijk weer in. We horen ze de bossen in rennen. We rijden daarna nog een stukje verder en keren dan weer om. En vrijwel bij dezelfde plek terug loopt er weer 1. Deze is nog niet oud, Ryan schat zo'n 3 jaar, en nog niet volgroeid. Ook hier blijven we natuurlijk even kijken. Toch niet voor niets geweest, zo vroeg opstaan.
Na zo'n bijna 10 uur weg te zijn geweest, keren we vermoeid terug naar de lodge. We gaan nog even een uurtje in de zon zitten voordat we weer aan tafel moeten.
Morgen wederom zo vroeg op. We gaan dan de Mitchel River af varen. Hopen dat we Grizzly's gaan zien. We houden jullie op de hoogte!

Groetjes van ons!

Update teller:

Beren ( grizzly / zwarte ) : 9 en 1 dode beer
Coyotes: 2
Vos: 1
Rendieren: ca. 15
Stinkdier: niet gezien maar wel geroken!
Kraanvogels: 2
Otter: ca. 11
Chinezen: 456345

1. Helen Spaeter:
    6 september 2014
    Wat een fantastische reis!! We genieten enorm van jullie verhalen, ga zo door!