Eilandhoppen deel 2

16 oktober 2015 - Puerto Baquerizo Moreno, Ecuador

Gisteren zijn we om half zeven opgehaald om onze boot van zeven uur naar San Cristobal te halen. Het is naar de haven niet ver. Op de pier worden de koffers doorzocht op eventuele zaken die van het eiland niet af mogen, zoals stenen, dieren en planten. Als we op de speedboot zitten met 600 pk gaat het gas er flink op als we de haven uit varen. Al snel wordt de zee ook flink onstuimig. De boot maakt flinke klappen. De ene keer heftiger dan de andere keer. Op een gegeven moment pakt die een grote golf waarbij bijna iedereen van de banken komt. Ik knal met mijn giechel tegen een stalen wand en heb even een blackout. Ik ben maar gaan verzitten op het achterdek. Helaas duurt de tocht ruim twee uur. Dan krijgen we ook nog motorpech. Gelukkig net bij een klein eilandje waar de zee net kalm genoeg is. Na verschillende dingen te proberen blijkt het een zekering te zijn en gaan we verder. We zijn blij als de tocht er op zit. Aan wal staat onze hostess ons al op te wachten. Ze brengt ons naar het hotel en daar staat ook gids ons al op te wachten om direct een progamma te doen.
We gaan de highlands in. Eerst bezoeken we het nationale park waar de landschildpadden te vinden zijn. We zien ze van een paar jaar tot 130 jaar. Wat een joekels zitten er tussen. Dan rijden we de enige weg van het eiland helemaal af naar Playa Pincto. Een kleine wandeling brengt ons naar een schitterende baai waar we op het strand niet de enige zijn. Er liggen hier ook een aantal zeehonden te zonnebaden. We lopen nog een rots op en spotten daar, waar we voor gekomen zijn, de blauwvoetjes. Het zijn er maar drie, maar we hebben ze gezien. We rijden veder om te gaan lunchen. Na de maaltijd brengt de gids ons naar het enige kratermeer van de Galapagos. We zitten dan op 700 meter. Een peuleschil nu natuurlijk voor ons. Helaas is er dichte mist en zien we maar een klein deel. De rest van de middag hebben we vrij en doen eigenlijk niet veel meer.

Vanochtend voor de verandering om 6 uur weer de dag begonnen. Om 7 uur pickup voor onze laatste echte vakantiedag. Vandaag weer de boot op om naar de Kicker rock. Een gigantische rotsformatie. Het is een kleine tocht en de zee is vandaag kalm. Bij de rots zijn veel vogels te vinden. Ook kun je er goed snorkelen. Wilma slaat over en ik probeer het vandaag maar vind het helemaal niets en ga weer snel aan boord. We zien vanaf de boot regelmatig zeehonden, tonijnen en een schilpad zwemmen. Wanneer iedereen weer aan boord is gaan we door naar een strandje even verderop. Daar lopen we lekker even rond en gaan nog even het water in. We spotten nog een zeeleguaan. Aan boord hebben we een lunch en varen dan langs de kust weer terug. Onderweg spotten we nog de nodige dieren. Rond 2 uur zijn we terug in het hotel en lopen de middag op het gemak door het stadje. Veel zeehonden die hier hun plek hebben gevonden. Ze liggen overal. Zelfs op de bankjes. We gaan er voor de foto stilletjes naast zitten. Maar als ze wakker worden laten ze even goed weten dat het hun bankje is. We zien nog een paar huilers. Sommige zullen niet meer dan een paar dagen oud zijn. Op een terrasje drinken we een lekkker biertje en sapje. Vannacht onze laatste dag.
Morgenochtend vliegen we terug naar Guayaquil om daar in de avond de nachtvlucht terug te pakken naar Amsterdam. Zaterdagmiddag staan we dan weer in Nederland en kunnen dan toch wel terug kijken op een mooie reis. Ook al hadden we van sommige dingen meer verwacht.
Volgend jaar gaan we het in ieder geval maar eens rustig aan doen. Maar dat bekijken we nog wel eens. Thuis eerst maar eens aan het fotoboek beginnen.
Foto's kunnen we hier niet uploaden. De wifi is hier op de eilanden zo slecht dat ie er minuten lang over doet om 1 foto te plaatsen. En geduldig als ik ben, daar begin ik niet aan.
Dit was het weer voor dit jaar.

1. Angelique:
    16 oktober 2015
    Was leuk om jullie weer te volgen. Goede reis terug en doe wat warms aan als jullie weer naar Nederland komen