Laatste dag op het Zuidereiland

18 november 2018 - Picton, Nieuw-Zeeland

Wat hebben wij een fantastische dag gehad. Man, man, man (sorry voor de vrouwen). Als we naar buiten kijken zien we tot onze verrassing dat het stralend weer is. Dit zullen we de rest van de dag hebben 👌👌. Vanochtend om 9 uur de auto ingestapt. Een kleine tocht van 120 km. We houden rekening met een reistijd van 3 uur omdat we via de Queen Charlotte route rijden. Daarnaast zullen we regelmatig even moeten stoppen om te genieten. Deze momenten zijn echt de moeite waard. Vanuit Nelson volgen we eerst Highway 6 tot aan het vissersplaatje Havelock. Daar stoppen we nog even voor koffie om vervolgens de laatste 36km te rijden. We rijden langs een smalle weg met tientallen scherpe bochten. Af en aan rijden we een paar honderd meter omhoog en dan weer omlaag. Waar we eerst uitzicht hebben op de baaien, staan we even later in de baai. Tegen de middag rijden we Picton binnen. We stoppen even om van boven af te kijken op het plaatsje. We kijken op de haven waar we morgen de ferry zullen nemen. We rijden daarna door naar het motel. We zijn aan de vroege kant om in te checken maar kunnen al wel de kamer in. Wel makkelijk want we hebben vanmiddag direct nog een boottour staan door de Marlborough Sounds. We zijn er vanochtend dus al een stuk langs gereden en nu gaan we er doorheen. Het is een wildlife tour dus de verwachtingen zijn hoog. De enthousiaste gids weet veel te vertellen. We spotten al snel een aantal vogels die alleen hier in het gebied voorkomen. Onder andere de King Shag (een soort aalscholver). Het schijnt de op 5 na moeilijkste vogels te zijn om te spotten. Hebben we die maar mooi gezien 😁😁. We zien verder nog verschillende vogels, zeehonden en als kers op de taart dolfijnen 🐬🐬. Waar het er eerst maar 1 is, zijn het er even later al een stuk of 10. Erg leuk als ze voor de boot uitzwemmen. Na een kleine twee uur varen komen aan op Motuara Island. Een beschermd natuurgebied waar we een kleine wandeling maken naar het hoogste punt. Vanuit daar kijk je over een groot deel van de Sounds en zien we in de verte het Noordereiland liggen. Voordat we aan wal gaan, moeten we eerst onze voeten vegen want ze zijn als de dood voor pesticiden. Onderweg spotten we ook weer een aantal bijzondere vogels. Ook hebben ze hier een programma opgezet voor de blauwe pinguïn. De kleinste die er is. We zien nog een paar jonkies. Na een kort uurtje op het eiland varen we voldaan terug naar Picton. Morgen dus met de ferry naar het Noordereiland. We kunnen in ieder geval terugkijken op een prachtige eerste helft van onze reis. Benieuwd wat de rest brengt. Ik denk zomaar, dat er wel een paar mooie routes aan zitten te komen 😂😂.

1. Helen Spaeter:
    18 november 2018
    In één woord fantastisch!