Naar de jungle en weer terug naar de Andes

3 oktober 2015 - Tena, Ecuador

Hallo,

Onze reis gaat vandaag verder naat Tena, je weet wel waar ze de tena lady maken. We gaan naar de Amazone. Het zal een kleine 6 uur rijden zijn totaal. Maar eerst hebben we na het ontbijt nog een leuke trail te lopen hier in Papallacta. Een leuk parcours door de heuvels en bossen langs een klein riviertje. Af en toe een leuke stroomversnelling en eindigen bij een waterval. We hebben een ander half uur in de benen zitten als we bij de bus aan komen om richting jungle te rijden. Onderweg stoppen we bij een klein parkje waar erg veel kolibries zitten. Als het te warm is zullen ze zich niet snel laten zien maar we hebben enorm veel geluk. We zien er tienntallen. Verschillende soorten. Wat een grappige vogeltjes zijn dat toch. En snel dat ze zijn. We hebben er een aantal goed op de foto kunnen zetten. Voldaan dat we ze hebben kunnen spotten rijden we weer verder. Onderweg lunchen we nog en genieten van lekkere forel. Die zijn er hier in overvloed. We dalen nu in een snel tempo af van 3250 naar 500 meter. Een prachtige omgeving. We kijken in de verte al neer op de Amazone. De omgeving is hier oom veel groener. De temperatuur stijgt ook en het wordt wat klammer. Onderweg een kleine regenbui maar hier zullen we verder vandaag geen last meer van hebben. Aan het eind van de middag arriveren we bij de aanleg plaats van waar de boten ons over de Rio Arajulo naar onze lodge zullen brengen. Een klein kwartier varen we over de rivier. Aan de oever zien we mensen vissen, kinderen spelen en mensen wonen. Dan doemt ineens de lodge op. Wat een mooi complex. Wij krijgen een mooie kamer uitkijkend op de rivier. De voorkant van de kamers kennen geen muren en ramen maar is volledig dicht gemaakt met gaas. Heel bijzonder. Je bent zo echt onderdeel van de jungle zonder dat je in een hangmat moet overnachten. Het is al vrij laat en het wordt hier ineens donker. Morgen zullen we wel meer zien. Er staat ons wel avondwandeling te wachten. Aarde donker natuurlijk gaan we met een gids en onze telefoonzaklampen op pad om een junglewandeling te maken. De oerwoud geluiden hoor je hier in overvloed. Krekels, brulkikkers en nog meer geluiden van wat je waarschijnljjk nooit zal weten wat het nou was. We zien veel verschillende insecten met als hoogtepunt een tarantula. Aansluitend hebben we een goed diner. Alle maaltijden zijn hier inbegrepen. Moe maar voldaan gaan we optijd terug naar onze kamer. Morgenochtend vroeg gaan we om half zeven al de rivier op. We gaan ara's spotten. Hopen dat ze zich net zo goed laten zien als de kolibries vandaag.

Dag 2 in de jungle,

Na een redelijke nachtrust voor Wilma en een goede voor mij staat de volgende dag al weer te wachten. Het heeft hier vannacht behoorlijk geonweerd en hard geregend. Het is tenslotte een regenwoud en zolang het niet overdag valt. Vanochtend vroeg dus al op pad. Met de boot varen we de rivier op om een kleine 20 minuten later aan te leggen aan de oever. Hier zitten dus veel ara's. Het is een kleine klim naar boven. Eenmaal boven zien we ze nog net wegvliegen. Ze zullen zich niet veel meer laten zien. En al helemaal niet voor een foto. Dan maar terug naar
de lodge waar we kunnen aanschuiven voor een stevig ontbijt. Een goede bodem is nodig voor een stevige wandeling die ons staat te wachten door het oerwoud. Ondertussen srijgt de temperatuur naar tropische waarden. Om half tien stappen we in onze laarzen. Deze zijn nodig omdat het hier nogal een modderpoel kan zijn. De lodge heeft laarzen maar ik heb mijn eigen meegenomen vanuit Nederland. Je weet nooit wie er met zijn schimmel jatters in heeft gezeten. De tocht begint direct met een stevige tippel naar boven toe. De gids ( onze reisgids) heeft het over vals plat. Kennelijk heeft dat hier in Ecuador een andere betekenis. Het is eerder recht omhoog klauteren. Onderweg legt de gids veel uit wat men hier allemaal uit de jungle haald om van te leven. Veel gebruiken ze hier voor medicinale doeleinden. Onderweg zien we vele soorten vlinders, insecten, vogels en de raartse bomen en planten. Nog nooit van een lopende boom gehoord, maar hier dus gezien. Waarschijnlijk staat ie morgen ergens anders in het bos. Na ruim drie uur door de jungel te hebben gelopen keren we terug naar de lodge. Hier kunnen we even tot rust komen. Even afkoelen op de kamer is er helaas niet bij. Maar gewoon rustig aan doen helpt ook. Na de lunch gaan we de boot weer in om verder op naar een indianen dorp te gaan. Op zich niet heel bijzonder. Maar ja, we hebben ondertussen al wel wat gezien van de wereld en zijn misschien niet meer zo snel onder de indruk. Het hele verhaal gaat ons dan ook grotendeels voorbij.
Bij terugkomst in de lodge gaan we lekker een drankje doen aan de bar, een potje pesten en met de medereizigers ervaringen uitwisselen van eerdere vakanties. Het gezelschap is aardig bereisd. Altijd wel leuk om te horen, en ideeen op te doen voor de volgende. Als we nog even terug de kamer in gaan om wat op te frissen, bkijkt dat we bezoek hebben. Een tarantula! Ik heb het personeel maar gevraagd hem weg te halen. Deze zeggen me dat dit nog een jonkie is. Ben blij dat zijn moeder er dan niet zat. Ondertussen is de helft van de groep in de kamer om naar de bezoeker te komen kijken. We hebben hierna de kamer nog maar een keer extra geinspecteerd. We hebben toch nog een goede nachtrust gehad.

Dag 3, van de jungle weer terug omhoog.

Vandaag om half negen met de bootjes weer terug naar de opstapplaats van de bus.
We rijden richting Puyo. Daar stoppen we even bij een houtsnijwerk fabriekje. Om de benen te strekken natuurlijk even goed.
Na de lunch onderweg zijn we gestopt voor een kleine wandeling naar de waterval, Pailon La Isla. Een prachtig exemplaar. Vandaar uit zijn we door gereden naar Banos. Een klein stadje bekend om zijn vele outdoor activiteiten. Daar gaan we morgen volop gebruik van maken. Eerst mountainbiken in de ochtend met een paar leuke stops. In de middag gaan we maar weer eens ziplinen. Maar daar zullen jullie morgen wel van horen.
Foto's willen niet echt lukken om te plaatsen, dus houden jullie die tegoed.

De groeten uit Banos.

1. Arian de Leeuw:
    3 oktober 2015
    Wow ziet er weer mooi uit allemaal! Blehhhhh die spin op jullie kamer das wel even schrikken!!!!!!!
    Veel plezier nog groetjes Arian
  2. Wilma:
    3 oktober 2015
    Dat was inderdaad even schrikken! Hij was niet giftig, maar toch! Met de nachtwandeling hadden we al een hele grote gezien, maar die zat lekker in het bos. Gelukkig zat hij op het raam en niet in m'n bed!!!