Franz Josef en Greymouth

15 november 2018 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Vanuit Greymouth even jullie up to date houden. Gisteren zijn we vanuit Wanaka de Highway 6 opgereden richting de westkust. Deze weg staat bekend als één van de mooiste (hoe kan het ook anders?). Eindbestemming Franz Josef. Het is best een aardig stuk rijden. Zeker omdat je ook verschillende passen overgaat. Dit neemt dus best veel tijd in beslag. Daarnaast zijn ze flink aan de weg bezig. Omdat alles maar tweebaans is, sta je dus voor het stoplicht. Dit kan best een kwartier duren. Onderweg stoppen we bij de Blue Pools. De naam zegt het al, prachtig Blauw helder water. We lopen op het gemak de route naar het mooiste punt. Ook hier weer een goed aangelegd wandelpad door het regenwoud. Omdat we hier de zomer ingaan, staat alles mooi in bloei. Na de ochtendwandeling weer de auto in om een flink stuk te rijden. Omdat we op tijd in Franz Josef willen aankomen om daar nog wat activiteiten te boeken, besluiten we maar om direct door te rijden. De verschillende wegwerkzaamheden nemen erg veel tijd in beslag. Iets na twee uur rijden we het dorpje binnen. Het bruist direct van de energie hier. Je kunt hier van alles doen, vooral helicoptervluchten boven de gletsjers. Wij besluiten om voor die middag maar een quadtour te gaan doen (wat een straf 😉😉). Lekker buiten spelen en vies worden. Het is een spectaculaire tour. Door droge en natte rivierbeddingen en door het regenwoud met enorme modderpoelen. Gelukkig kregen we een soort regenpak aan (we lijken een beetje op een brandweerman). Het kon mij niet lang genoeg duren, maar ook hieraan kwam weer een eind. Na het eten zijn we nog naar de Franz Josef gletsjer gereden en hebben een korte wandeling gemaakt naar het uitzichtpunt. Het is nog steeds een enorme gletsjer maar je kunt goed zien hoe groot deze eerst was. Het was dus eerst de bedoeling om hier een wandeling op te gaan maken, maar door mijn blessure hebben we die gecanceld. Omdat het eerder vanmiddag boven op de gletsjer bewolkt was, vlogen de helicopters toch niet. Dus het had sowieso niet doorgegaan. We konden eventueel nog wel een rondvlucht alleen doen voor morgenochtend. Uiteindelijk hebben we deze door bewolking niet door laten gaan. Toch een hoop geld voor te weinig zekerheid van goed zicht.

Vanmorgen op het gemak de spullen weer ingeladen en een stuk teruggereden van waar we gisteren vandaan kwamen. We wilden Lake MatheSon nog graag zien. Bij redelijk mooi weer kun je hier de verschillende toppen van de bergen zien spiegelen. Ondere die van Mt Cook, de hoogste van NZ. En omdat het vandaag weer prachtig is gaan we dat maar doen. We zijn er nu toch. De wandeling er naar toe ook weer erg mooi. Je loopt weer door het regenwoud, dan weer een stuk door de vallei naar het meer toe. Het is helaas niet spiegelglad water vandaag, maar maakt het niet minder mooi. Daarna zijn we weer terug gereden richting Franz Josef om vervolgens de Highway 6 verder te volgen naar Greymouth. Ook nu weer een paar leuke stops. Onder andere in Hokitika. Een leuk dorpje aan de kust. Vandaar uit nog landinwaarts gereden naar de Hokitika Gorge. Daar een korte wandeling gemaakt. Hier zou het water net zo blauw moeten zijn als de Blue Pools. Waarschijnlijk door de vele regen van vorige week hier, was het water meer grijs. Maar het houdt ons in beweging hè? We zitten toch ook heel wat uurtjes in de auto tenslotte. Aan het eind van de middag komen we in Greymouth aan. Een tussenstop voor de volgende bestemming, Nelson. Greymouth zelf is best een redelijk grote plaats met voorzieningen maar heeft voor de toerist weinig te bieden. Het geeft een wat vervallen indruk. De eigenaresse van het motel blijkt een Nederlandse te zijn. We raken nog even aan de praat. Ze zegt inderdaad dat veel mensen hier een tussenstop voor één nacht maken om daarna richting Nelson of Frans Josef te rijden. We besluiten om het stadje te verkennen maar komen inderdaad al snel tot de conclusie dat het zo is. Morgen weer vroeg op, het wordt voor ons de op één na langste reisdag. Onderweg toch ook weer veel te zien. De route staat namelijk bekend als één van de mooiste 😂😂. Maar dat horen jullie wel weer.